Voorbeelden van enkele Onderzoeken
Elk jaar worden door meerdere studenten verschillende praktijkonderzoeken op onze scholen gedaan.
Verschil RDA en HAN.
Het is belangrijk om rekening te houden met verschillen in de onderzoekstrajecten van de HAN en RDA. Studenten van de HAN maken individueel zowel een ontwerp als een onderzoek. De studenten van de RDA maken geen ontwerp, maar doen alleen onderzoek. De RDA studenten voeren hun onderzoek uit in teamverband (ongeveer 4 studenten van verschillende scholen) en de studenten van de HAN voeren hun onderzoek individueel uit. Studenten van de RDA voeren hun onderzoek in 1 semester uit, terwijl studenten van de HAN daar 2 semesters voor beschikbaar hebben. De hoeveelheid studiepunten die RDA studenten ontvangen voor hun onderzoek is 4 EC per persoon. Zij hebben namelijk in hun vooropleiding al onderzoek gedaan en leren nu vooral om kwalitatief onderzoek te doen dat van betekenis is voor de schoolpraktijk. Het aantal studiepunten dat studenten van de HAN voor hun onderzoek krijgen is 15 EC. Daarmee wordt duidelijk dat HAN studenten veel meer tijd beschikbaar hebben voor het onderzoek en daardoor ook meer onderzoeksactiviteiten kunnen ondernemen dan RDA studenten.
HAN.
Deze samenvattingen zijn van HAN studenten in de eindfase, vierde jaar, van hun opleiding. De HAN studenten maken hun onderzoeksverslag/beroepsproduct individueel. De onderzoeksbegeleiders van Opleidingsschool Noord-Limburg OSNL begeleiden dit onderzoeksproces en stimuleren de presentaties van het beroepsproduct in het team/sectie/school. Incidenteel kan de onderzoeksbegeleider van OSNL worden ingezet als (tweede) beoordelaar.
Ontwerp van kijk- en luisterwerkboek voor het schoolvak Engels
Werkhouding tijdens zelfstandig
RDA.
Deze posters zijn gemaakt door RDA studenten die hun onderzoek uitvoeren in een groepje van ongeveer vier studenten van verschillende scholen (mogelijk ook buiten onze opleidingsschool). De onderzoeksbegeleiders van Opleidingsschool Noord-Limburg OSNL begeleiden dit onderzoeksproces en stimuleren de presentaties van de posters in het team/sectie/school. De RDA studenten moeten de opgehaalde feedback van de onderzoeksbegeleider van OSNL en andere belanghebbenden op de werkplek tonen op het opleidingsinstituut als voorwaarde om een beoordeling te kunnen ontvangen.